Anwar beri taklimat kepada pimpinan PH, pertemuan dengan tokoh Umno

Anwar beri taklimat kepada pimpinan PH, pertemuan dengan tokoh Umno

Pengerusi Pakatan Harapan, Anwar Ibrahim hari ini memberi taklimat kepada parti komponen mengenai pertemuannya dengan beberapa tokoh Umno baru-baru ini.

Perkara itu kemudian dibincangkan PH tetapi tidak ada komitmen dibuat jika gabungan pembangkang akan bekerjasama dengan Umno pada PRU15.

Ditemui selepas mesyuarat PH, Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub kelihatan berpuas hati dengan taklimat tersebut.

“Kita dah jelaskan pertemuan (dengan Umno) diadakan macam biasa tapi tidak ada komitmen untuk bersama PRU, tidak ada,” katanya menjawab soalan mengenai hal itu.

Ditanya mengenai sambutan rakan-rakan PH terhadap kemungkinan bekerjasama dengan parti teras BN itu, Salahuddin mengulangi pendirian tidak ada kesepakatan untuk bekerjasama dengan Umno.

“Kita dah bincang dengan Umno ni, jumpa boleh, kita boleh bincang tapi untuk keputusan PRU tu tak pernah kita muktamadkan apa-apa,” katanya lagi.

Salahuddin (gambar, atas) kemudian menjelaskan kepada Malaysiakini, Anwar telah memberi taklimat kepada pemimpin Amanah, DAP dan PKR berhubung apa yang terjadi ketika pertemuan dengan pemimpin Umno.

“Maknanya ada jumpa minum kopi. Ada bincang tetapi tidak ada apa-apa perjanjian.

“Tidak ada apa-apa komitmen dan tidak ada apa-apa polisi yang dibuat tentang itu, tidak ada langsung,” katanya.

Pengerusi PH dan Presiden PKR, Anwar Ibrahim sebelum ini tidak menafikan kemungkinan kerjasama dengan Umno tetapi menyifatkan ia masih terlalu awal untuk diputuskan.

“Ada perbincangan awal antara PKR dan Umno,” katanya pada 16 Mac lalu.

Pun begitu, Salahuddin dan beberapa ahli politik pembangkang yang lain telah menyuarakan penentangan mereka terhadap kemungkinan kerjasama antara PH dengan Umno pada PRU15.

Semalam, Salahuddin menjelaskan parti-parti pembangkang masih berbincang dengan pemimpin Umno yang lain.

“Maksud tolak kerjasama dengan pihak ‘kleptokrat’ hanya merujuk kepada ‘kluster mahkamah’ sahaja.

“Kami masih mempunyai hubungan yang baik dengan pemimpin Umno yang lain,” katanya. | MK